/5 redenen waarom de dieselauto verdwijnt
5 redenen waarom de dieselauto verdwijnt

5 redenen waarom de dieselauto verdwijnt

De dieselauto heeft z’n langste tijd gehad. De Europese Unie verlaagt de uitstootnormen namelijk steeds meer en alleen een dure investering in dieseltechniek kan die normen bijbenen. Daarbij wordt een goed alternatief – de elektrische auto – steeds goedkoper.

#1 Dure techniek

Een dieselauto bestaat uit zo’n negenhonderd componenten die omwentelingen maken. Enorm veel, zeker als je het vergelijkt met een elektrische auto. Die telt in totaal slechts twintig draaiende delen. De diesel is bovendien extra complex – lees: ‘duur’ – doordat hij moet beschikken over roetfilters en katalysatoren om de uitstoot van schadelijke emissies te beperken. Om te voldoen aan de eisen van de Europese Commissie komt er straks nóg meer technologie om de hoek kijken. Dan wordt de toch al dure diesel onbetaalbaar.

#2 Elektrisch rijden wordt goedkoper

Waar de dieselauto duurder wordt, daar wordt de elektrische juist steeds goedkoper. De specialisten van Bloomberg New Energy Finance hebben berekend dat elektrische auto’s al in 2022 goedkoper zijn dan auto’s met conventionele verbrandingsmotoren. Dat is al bijna dus. De elektrische auto wordt bovendien steeds praktischer. Een elektrische actieradius van 500 kilometer of meer is steeds vaker mogelijk. Ook ontwikkelt de technologie op steeds sneller te laden zich.

#3 De diesel doet niet aan globalisering

In Europa is de dieselauto populair. Ongeveer de helft van de nieuwe auto’s rijdt op stookolie. Dat percentage loopt echter sterk terug. In tien jaar tijd zal ongeveer 1 op de 3 nieuwe auto’s een diesel zijn. Nederland kent momenteel 1,3 miljoen diesels. Best veel, maar niet op het totale wagenpark van 8,1 miljoen voertuigen. De diesel is populair op ons continent omdat het een Europese vinding is. Elders in de wereld rijden er een stuk minder diesels, onder meer omdat daar de olieprijs een stuks lager ligt. In de VS kom je bijna geen diesels tegen en in economische grootmachten als China en Japan is de diesel geen vaak gebruikte verbrandingsmotor.

#4 Sjoemelen geeft de diesel een slecht imago

Dankzij het sjoemelen van Volkswagen is de diesel in een slecht daglicht komen te staan. De Duitsers zetten in de toekomst dus vooral in op elektrische modellen. Het komende decennium zien we er daar zeker 30 van op de markt komen. En de concurrenten gaan mee in dat elektro-offensief.

# 5 De overheid houdt niet van de diesel

In de binnensteden van diverse Nederlandse – maar ook buitenlandse – steden is de diesel niet meer welkom. Ze tasten immers de luchtkwaliteit aan. En een tijdje terug stemde de meerderheid van de kamer in met de stelling dat “Nederland moet streven naar het louter verkopen van emissieloze (nieuwe) auto’s in 2025.” Dat is overigens ook geen goed nieuws voor de benzineauto.